loading...
عکس و کلیپ 38
ثنا بازدید : 32 دوشنبه 10 تیر 1398 نظرات (0)

فیلم «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی «نرگس آبیار» در جشنواره سی‌وهفتم فجر حسابی درخشید و توانست هفت سیمرغ بلورین را به خود اختصاص دهد. این فیلم در حالی که قرار بود در اکران نوروزی روی پرده نقره‌‌ای سینما جا خوش کند، اکرانش به عید فطر افتاد و حالا با استقبال مخاطبان مواجه شده است. برای آگاهی از شرایط ساخت این فیلم، دلایل تعویق اکران و چگونگی رسیدن به این فیلم نامه، با محمدحسین قاسمی تهیه‌کننده این اثر همکلام شدیم که در ادامه می‌خوانید:

 

قرار بود فیلم در عید نوروز اکران شود چه شد که اکرانش به عید فطر موکول شد؟

ببینید، برای اکران یک طرف ماجرا تهیه‌کننده و درخواست اش است و طرف دیگر ماجرا شرایط اکران و پذیرش درخواست. شرایط به گونه‌ای پیش رفت که این اتفاق نیفتاد و من نمی‌خواهم خیلی در جزئیاتش ورود کنم.

 

از وضع اکران راضی هستید؟

با توجه به موفقیت فیلم و استقبال مردم در جشنواره، ما امیدوار بودیم که در زمان اکران هم این اتفاق بیفتد. تا الان هم بیشترین ضریب اشغال را در بین فیلم‌های اکران‌شده در عید فطر داشته‌ایم و از این بابت از مردم ممنونیم.

 

چطور به این سوژه خاص رسیدید؟ آیا از جایی سفارش شده بود؟

ببینید هم اکنون بحث بنیادگرایی و افراطی‌گری بحث روز دنیاست. فقط مخصوص یک دین هم نیست و همه ادیان با این موضوع درگیر هستند. ما می‌بینیم در دل پاریس به خاطر این موضوع اتفاقات بدی می‌افتد. داعش و القاعده را می‌بینیم و بسیاری چیزهای دیگر. در ابتدا قرار بود کاری درباره مهاجران سوری در آلمان با همین نگاه افراطی‌گری بسازیم. قرار بود کار در آلمان ساخته شود و ما یک پروسه تحقیقاتی را هم انجام دادیم. بعد از یک مدت احساس کردیم اگر بتوانیم معادل بومی این قضیه را پیدا کنیم، هم از طرفی کار برای مخاطب داخلی ملموس‌تر می‌شود و هم از جایی که ما اشراف بهتری به مسائل داخلی داریم، برای مخاطب خارجی هم جذاب‌تر خواهد بود. موضوع فیلم را خانم آبیار از ۱۰ سال پیش زمانی که این اتفاق افتاده بود به عنوان یک طرح یادداشت کرده بودند در نتیجه به این سمت رفتیم. تحقیقات بیشتری انجام شد و آقای اصفهانی به گروه‌مان اضافه شد که خیلی روی این موضوع اشراف داشتند.

 

چقدر از فیلم نامه کار آقای مرتضی اصفهانی بود و چقدر کار خانم آبیار؟

کار مشترک بود. حالا نه من خط‌کش گذاشتم و نه خود آن‌ها که دقیق بگویم هرکدام چقدر سهم داشتند اما باهم کار فیلم‌‎نامه را پیش بردند.

 

شما برای این فیلم با چه کسانی در سیستان و بلوچستان مشورت کردید؟

اول از همه بابت همراهی مردم خوب این استان از آن‌ها ممنونیم و تشکر می‌کنیم. ما ابتدا در بحث تحقیقات با یک سری از نخبگان استان مشورت کردیم و پروسه تحقیق را جلو بردیم و تقریبا به طور مداوم از مشاوره دوستان استفاده می‌کردیم. بعد از آماده‌سازی فیلم هم به خیلی از این افراد فیلم را نشان دادیم. قوم بلوچ، قوم اصیل ایرانی است و از طرفی مردمانی دارد که بی‌نهایت انسان‌های شریفی هستند. ما در فیلم سعی کردیم به کرات این قضیه را داشته باشیم و به نیکی یاد کنیم که حقیقتاً حق‌شان است.

 

تجربه ساخت فیلم در سیستان و بلوچستان و بعد در ادامه پاکستان برای شما چطور بود؟ و آیا علاقه دارید این تجربه را تکرار کنید؟

ببینید سیستان و بلوچستان علاوه بر مردم شریفی که دارد، فرهنگ خوبی هم دارد که قابلیت دراماتیزه شدن هم دارد. به طور کلی بیرون از تهران کارکردن مشکلات خاص خودش را دارد و دلیلش هم این است که امکانات در پایتخت متمرکز شده است ولی شرایط ساخت فیلم در پاکستان و بعد از آن در بنگلادش خیلی سخت‌تر هم بود. در خصوص تکرار تجربه هم باید بگویم هر دو منطقه ظرفیت خوب و بکری دارند که وسوسه‌کننده است. مشخصا خود سیستان و بلوچستان دارای جاذبه‌های بصری زیادی است که خیلی جای کار دارد. شاید ما در آینده بتوانیم در همین بستر فیلم عاشقانه‌ای بسازیم.

 

به اکران خارجی فیلم هم فکر کردید؟

پخش‌کننده بین‌المللی ما محمد اطبایی و شرکت مستقلان ایرانی هستند و رایزنی‌ها را در این زمینه آغاز کردند و برنامه ویژه‌ای هم برای اکران‌های بین‌المللی داریم.

 

فیلم شما سرمایه‌گذار بلوچ داشته است؟

در خصوص سرمایه‌گذاری، یک بخش عمده‌اش خودم هستم و در بخش خصوصی این کار تولید شده و البته دو دوستی که یکی از آن‌ها بلوچ است.

 

مامور امنیتی که در فیلم شما هست فیلم را دیده است؟

من ایشان را نمی‌شناسم و نمی‌دانم فیلم را دیده‌اند یا نه!

 

موزیک ویدئویی که به تازگی منتشر شد، به خوبی دیده شد. در واقع صدای محسن چاوشی با ترانه آقای صفا خیلی خوب روی کار نشسته است چرا از این ترانه بین فیلم یا در تیتراژ استفاده نکردید؟

از اول برنامه‌مان این بود که این محصول به عنوان یک محصول جانبی کنار فیلم عرضه شود.

 

در این موزیک ویدئو بعضا از تصاویر جدیدی هم استفاده شده بود که در فیلم نبود.

بله، ما یکسری تصاویر اسلوموشن گرفته بودیم که در تدوین به کارمان نیامد و تصمیم گرفتیم در این کلیپ استفاده کنیم.

 

با توجه به این تصاویر ممکن است در نسخه نمایش خانگی، ما فیلم را طولانی‌تر یا متفاوت‌تر ببینیم؟

در نسخه شبکه نمایش خانگی، دو آیتم اضافه می‌شود. یکی پشت‌صحنه که فیلم اش در حال آماده‌سازی است و دیگری هم یک‌سری تصاویر استفاده‌نشده که آن را به صورت جداگانه تدوین می کنیم  و در یک بسته کنار فیلم قرار می‌دهیم.

 

چقدر از روابط شخصی فائزه و عبدالحمید واقعی است و چقدر تخیلی؟ مبنای این روابط در فیلم‌نامه چه بوده است؟

خود عبدالحمید مصاحبه‌های مفصلی را داشته است که در یوتیوب در دسترس است. یک‌سری مستند هم پرس‌تی‌وی درباره این موضوع کار کرده است. بخشی از این ماجراها از این طریق استخراج شد، بخش دیگری هم از منابع دیگر مثل خانواده‌ها و افراد مطلع.

 

فیلم بعدی خانم آبیار مشخص شده؟

حالا بگذارید همین فیلم به سرانجام برسد بعد در این خصوص صحبت کنیم ولی واقعیت این است که هنوز برنامه خاصی ندارند. البته خانم آبیار خیلی آدم پرکاری نیستند و بین کارهای شان ۲-۳ سال فاصله است و زمان زیادی برای تحقیقات می‌گذارند. این را هم از مستند دارند و معمولا برای این که یک سوژه برای خودشان جا بیفتد وجهان‌بینی‌شان کامل شود زمان زیادی می‌گذارند.

 

چقدر فروش برای فیلم متصور هستید؟

هیچ کس نمی‌تواند عدد دقیق اکران را پیش‌بینی کند ولی فکر می‌کنم «شبی که ماه کامل شد» همان طور که تاکنون بوده، جزو فیلم های پراستقبال و پرمخاطب سینمای ایران باشد.

 

محمدحسین قاسمی,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران
محمدحسین قاسمی,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 72
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 41
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 82
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 87
  • بازدید ماه : 175
  • بازدید سال : 1,173
  • بازدید کلی : 9,283